Bejelentkezés

Czunyiné: Hiába a milliárdos adósság, ha a tanárok fizetése nőtt

Forrás: MTI Fotó: Beliczay László
Czunyiné Bertalan Judit a Népszabadságnak adott interjújában azt mondta, azért tértek át az elaprózott önkormányzati fenntartású struktúrából az egységes fenntartói rendszerre, hogy tisztán lássák az iskolák fenntartásának költségeit. Szerinte az önkormányzatoknak nem volt pénze az iskolák fenntartására, egyre kevesebb pénzből kellett megoldani a működést. Ezért hozták létre a Klebelsberg Intézményfenntartó Központot. A helyzet ugyanakkor nem normalizálódott, hiszen a Kliknek tetemes az adóssága és az iskoláknak már az alapvető működésre sincs pénzük. Már kötszer sincs abban az iskolában, ahová Rogán és Áder gyereke is jár
 
Miközben Czunyiné arról beszélt, hogy egyre több diák kapja ingyen a tankönyveket vagy hogy a tanárok fizetése nőtt, sokszor ebből a fizetésből kell fénymásolópapírt venni az osztálynak, vagy a szülők dobják össze a pénzt nyomtatópatronra és wc-papírra. Hogy miket kértek, bővebben itt olvashatod.
 
Bár az államosítás mellett az volt az egyik nyomós érve a kormányzatnak, hogy kiszámíthatóbb lesz a finanszírozás, augusztusra a Klik már 12,5 milliárdos adósságot halmozott fel, a közüzemi számlákat sem fizették. A lyukakat „belső költségvetési forrásból” betömködték és állítólag készül a költségvetési tervezet, ahol már számolnak ilyen deficitekkel. Ősszel eldőlhet, mi lesz a Klik sorsa
 
Az államtitkár a lapnak úgy fogalmazott, mivel ez egy új rendszer, nem lehet mindent „tűpontossággal betervezni”. Csakhogy a rendszer nem feltétlenül új, ugyanis már a 60-as években is centralizálva volt az oktatás, amit aztán szép lassan visszanyomtak helyi szintre, hogy a rendszerváltás után 25 évvel ismét visszatérjenek a koncepcióhoz.
 
Czunyiné Bertalan Judit arra is felhívta a figyelmet, hogy az OECD-mutatónk romlik: nő a lemorzsolódás, a magyar iskola nem esélyteremtő. Matematikából és a természettudományos tárgyakból a diákok teljesítménye vagy stagnál, vagy romlik. A célok között most az szerepel, hogy javítsák az oktatás színvonalát és a diákok eredményeit. Ehhez újra kell gondolni a tananyagot, érdemes lenne bevezetni a 9 évfolyamos általános iskolát és mindenképpen erősíteni kell a digitális kompetenciát.