5. A PROJEKT RÉSZLETES BEMUTATÁSA
5.1. Kérjük, fejtse ki a fejlesztés/projekt indokoltságát (maximum 4000 karakter). Ismertesse a projektet megalapozó szükségletfelmérés/piacelemzés eredményét! Kérjük, adja meg a projekt várt számszerűsíthető vagy egyéb módon meghatározható eredményét.
Jelen projekt megvalósítását, az iskolában, 1997 óta zajló tehetséggondozási programok fejlesztése hívta életre. Ezen fejlesztési igény elsősorban a tehetséggondozást végző pedagógusok és a programba bekapcsolódó gyerekek szülei részéről jelentkezett.
Az iskolában jelenleg több területen is zajlik tehetséggondozás, viszont ezek tartalmi és tárgyi elemei is fejlesztésre szorulnak. Igény merült fel a pedagógusok részéről szakmai kultúrájuk és tudás anyaguk bővítésére továbbá más tehetséggondozást végző intézménnyel történő kapcsolattartásra. További igényként jelentkezett az iskola és szülők közötti kapcsolat fejlesztése (szülők bevonása a tehetséggondozással kapcsolatos programok megvalósításába, iskolai közélet szervezésébe, tanár-szülő kapcsolatok fejlesztése). Ezen igény természetesen a szülők részéről is megfogalmazódott, továbbá kiegészült, a hátrányban lévő gyermekek segítésével, a velük való kiemelt foglalkozással.
Az igények és szükségletek mérlegelése után az iskola vezetősége úgy döntött, hogy a fentebb felmerült igényeket, jelen pályázat segítségével próbálja meg kielégíteni, hogy az eddig végzett tehetséggondozási program, egy még színvonalasabb oktatást és tehetséggondozást tegyen lehetővé.
A projekt megvalósítása érdekében éppen ezért mintegy 19 pedagógus, és 526 gyermek bevonására kerül sor, melyből 10 fő SNI nevelésű, 387 fő pedig halmozottan hátrányos helyzetű.
A megvalósított projekt eredményeként, a beszerzett új eszközöknek köszönhetően megvalósul az iskolai tehetséggondozás feltételrendszerének fejlesztése, a pedagógusok tovább képzésével a szakmai-módszertani felkészítésük, továbbá ezek eredményeként iskolán képessé válik további az iskolai tehetséggondozási tevékenységek és programok (pl. tanulmányi versenyek) ösztönzésére, elterjesztésére,valamint megvalósíthatóvá válik a közoktatási intézményekben személyre szóló tehetséggondozást végző pedagógusok és a tehetséges fiatalok bekapcsolása az országos tehetségsegítő hálózatba.
A bevont hátrányos és SNI-s gyermekek számával megvalósul esélykülönbségek mérséklése, és biztosítottá válik a tehetséggondozási szolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférés. A program keretében a tehetséges és a lemaradó tanulókkal való integrált foglalkozás valósul meg a tehetség gondozás és a felzárkóztatás módszereivel, amely hozzájárul az oktatás minőségének és hatékonyságának javításához. Megvalósul intézményi együttműködések és hálózat fejlesztése, valamint a fiatal tehetségek kibontakozását ösztönző és a kiváló teljesítmény eredményét hasznosítani képes támogató rendszerek.
A program a Magyar Géniusz Zászlóshajó Program részeként valósul meg, szoros
összhangban az országos tehetséggondozási hálózat kialakítását célzó Integrált elemeivel.
5.2. Kérjük, fejtse ki a fejlesztés/projekt célját (maximum 2000 karakter) Kérjük, adja meg a projekt hosszútávú és közvetlen céljait, valamint a várt számszerűsíthető vagy egyéb módon meghatározható eredményét.
Programunk célja kettős. Az általános stratégiai célokon túl, a közvetlen célok megoldására összpontosítva és építve kívánunk eredményeket elérni.
Ennek értelmében céljainkat úgy építettük fel, hogy azok teljes mértékben kiegészítsék és építsék egymást.
Hosszú távú célunk, hogy a bevezetni kívánt program egyenlő esélyt biztosítson a programban részt vevő, elsősorban általános iskolás, 6-14 éves gyermekek valamint családjaik számára, az iskolában megvalósított tehetséggondozási programokhoz való hozzájutásban. Ezen cél elérése érdekében, fenntartva, hogy a gyereke fejlődési képessége eltérő, - a tehetséges és lemaradó tanulókkal, - integrált gondozási és foglalkozási programokat kívánunk megvalósítani, amely amellett, hogy hozzájárul az oktatás minőségének és hatékonyságának a növeléséhez, hosszútávon elősegíti a programba bekapcsolódó gyerekek sikeres iskolai előmenetelét, valamint testi, értelmi, érzelmi és szociális fejlődésüket.
Rövidtávú célunk:
A célok megvalósítása során kiemelt szempontként kezeljük, a megvalósítani kívánt programokba a HH és HHH helyzetű gyerekek bevonását.
5.3. A projekt célcsoportja.
Mutassa be a projekt közvetlen (pedagógusok) és közvetett (diákok) haszonélvezőit (maximum 2000 karakter), a célcsoport projekt szempontjából lényeges körülményeit (pl. elérhetőség, jövedelmi helyzet stb.). Kérjük, ismertesse,
Projektünk elsődleges, közvetlen célcsoportját, programokat megvalósító tanárok képezik. Programba történő részvételüket elsősorban a következő tényezőkre alapozva határoztuk meg:
amelyeket anyagi vagy egyéb okokból a szegénység és a társadalmi kirekesztettség veszélyezteti,
További közvetlen célcsoportként említhetők továbbá a gyerekek, akik fejlesztése elengedhetetlenül szükséges hátránykompenzálásaik érdekében.
A közvett célcsoportként említhetők szűkebb értelemben, a fejlesztő pedagógusok, a védőnők, tágabb értelemben az oktatási és nevelési intézmények, és a helyi közösség.
Projektbe történő bevonásuk természetesen már az előkészítési, tervezési fázisban megtörtént, felmérések formájába, melyeket a program megvalósítása során is figyelembe vettük.
Igényeiket és szükségleteiket nyilvános rendezvényeken, szülőértekezleteken, fórumokon, illetve az intézmények közötti kerekasztal beszélgetéseken mértük fel, építettük be a projektbe. Ezen szükségletek természetesen a helyi nevelési és oktatási intézmények igényeiből is adódnak.
A projektbe bevont partnerek közül kiemelkedő jelentőséggel bír a helyi Cigány Kisebbségi Önkormányzat. Projektbe történő bekapcsolásuk elsődleges indoka, a nagyszámú roma gyermekek és szülők érdekeinek képviselete, kapcsolattartás a helyi nevelési intézményekkel és szakemberekkel.
5.4. Mutassa be a fejlesztés részletes szakmai tartalmát. (maximum 4000 karakter). Kérjük, hogy mindenképpen térjen ki a következőkre:
1. Pedagógusok tehetséggondozással kapcsolatos továbbképzése terén:
2. Pedagógusok felkészítése egyéni fejlesztési programok kialakítására
3. Iskolai mentorálás egyéni fejlesztési programok feltételrendszerének javítása
4. Iskolai tanulmányi versenyek készség és képességfelmérést lehetővé tevő programok megvalósítása.