Bejelentkezés

Miért fontos a gyerek érzelmi intelligenciájának a fejlesztése?

A szülők általában a gyerek IQ-ja, intelligencia hányadosa miatt aggódnak, mert úgy gondolják, hogy minél magasabb, annál sikeresebb felnőtt válik majd csemetéjükből.

A legújabb kutatások azonban kimutatták, hogy az érzelmi intelligencia, amit EQ-ként is emlegetnek, sokkal nagyobb szerepet játszik a gyerek későbbi sikereiben. Ez persze nem jelenti azt, hogy az IQ elhanyagolható. A szakember szavaival élve: „Az IQ fontos, hogy munkát kapj, az EQ pedig az előléptetéshez kell.”

Az érzelmi intelligencia teszi lehetővé, hogy egyesek vidámak, optimisták maradjanak olyan körülmények között is, amelyek egy kevésbé derűlátó személyt megtörnének. Ezért van az, hogy gyakran nem az eminens tanulók válnak sikeres felnőttekké.

A kutatások kimutatták, hogy a magas érzelmi intelligenciával rendelkező emberek népszerűbbek, és nagyobb az önbizalmuk. Rendkívül jó a szociális érzékük, és képesek másokat megnyugtatni. Amikor egy ilyen emberrel beszélünk, akkor úgy érezzük, hogy mi vagyunk a legfontosabbak a világon.

Az érzelmi intelligencia bizonyíthatóan nagy szerepet játszik az egyének karrierjében, a házasságában, családi életében, a társas kapcsolataiban és abban mennyire elégedett magával.

Az érzelmi intelligencia fejlesztésének az alapköve, hogy tisztában legyünk vele, mekkora EQ-val rendelkezünk. Azok, akik tisztában vannak a saját belső énjükkel, sokkal könnyebben tudják a bennük dúló érzéseket kezelni.

Az érzelmi intelligencia emellett azt a képességet is magában rejti, hogy fel tudjuk ismerni mások érzelmeit - el tudjuk képzelni, mit érez a másik - és megfelelő választ tudunk adni rájuk.

A legújabb agykutatásoknak köszönhetően a tudósok ma már egyre többet tudnak az érzelmek és a viselkedés közötti összefüggésekről. A limbikus rendszer mélyén található az amygdala, egy dióra emlékeztető képződmény, ami körbeveszi az agytörzset. Felfedezték, hogy egy jel az agyban egyenesen el tud jutni az amygdalához, anélkül, hogy a gondolkodásért felelős részen, a neocortexen (a kéreg és elsősorban a homloklebeny).
 

Ez történik akkor is, mikor gondolkodás nélkül cselekszünk, például mikor megijedünk. Az aggódás is nagyon jó példa rá, hogy az érzelmek hogyan blokkolják a gondolkodást - például mikor egy vizsga előtt nagyon aggódunk, hogy meg fogunk bukni és leblokkolunk.

Bár általában nem áll módunkban kontrollálni, hogy milyen érzelmeket tapasztalunk, meg tudjuk tanulni, hogyan kezeljük őket. Kimutatták, például, hogy az agy prefrontális kérge, ami a viselkedésünk és érzelmeink közti összefüggésért felelős, a tinédzserkor közepére fejlődik ki teljesen. Ez úgymond egy ablakot hagy a szülők és tanárok számára, hogy segíthessék a kisgyerekeket a magasabb érzelmi intelligencia szint elérésében a kisiskolás éveik alatt, valamint előtte.

Egy tanulmányban, aminek a során 4 éveseket vizsgáltak, mindegyik gyerek elé letettek egy mályvacukrot az asztalra. A gyerekek választhattak, vagy megeszik a cukrot azonnal, vagy kettőt kapnak, ha megvárják, amíg a kísérlet vezetője elintéz pár dolgot.

A gyerekek körülbelül egyharmada azonnal megette a cukrot, a másik egyharmaduk várt egy kicsit, de végül mégsem bírt ellenállni a kísértésnek. Csupán a gyerekek egyharmada bírta kivárni, hogy a kísérletvezető visszatérjen a szobába és két cukrot adjon neki.

Mikor a kísérletben lévő gyerekeket pár év múlva ismét felkeresték az iskolában, azt tapasztalták, hogy azok, akik egy percet se vártak a cukorkára túlnyomó részben akaratosak, magányosak és frusztráltak voltak. A kihívásokat kerülték és a rájuk nehezedő nyomást se bírták.

Magasabb érzelmi kontrollt mutató társaik azonban magabiztosak, kalandvágyók, népszerűek és megbízhatóak voltak.

Összegezve: az érzelmi intelligencia fejlettsége, az hogy mennyire vagyunk képesek kordában tartani érzelmeinket, jelentősen befolyásolja életünket.

Íme néhány dolog, amivel fejleszthetjük egy gyerek EQ-ját:

- Mutassunk példát, ne hagyjuk, hogy az érzelmeink vezéreljenek minket. Például: számoljunk el tízig, ahelyett, hogy kiabálni kezdenénk.

- Figyeljünk rá, hogy mit érezhet gyerekünk, ne csak arra összpontosítsunk, hogy mit csinál. Próbáljunk rájönni, hogy boldog, elégedett-e vagy éppen mérges, magányos, frusztrált.

- Segítsünk gyerekünknek megérteni, elfogadni és kontrollálni az érzelmi életét. Ha például egy törött játék miatt sír, mondjuk azt: „Tudom, hogy szomorú vagy, mert az egyik kedvenc játékod törött, de rengeteg játékod van még, amit szeretsz. Gyere, keressünk egyet, amivel játszhatsz.”

- Váljunk gyerekünk segítőjévé, edzőjévé az EQ fejlesztésében. Biztassuk, hogy gondolja át, és próbálja meg felmérni, mi lesz a cselekedetei következménye.

Összefoglalva, a gyerek EQ szintjének a fejlesztése rengeteg hasznos dolgot von maga után. A magas érzelmi intelligenciával rendelkező gyerekek magabiztosabbak, jobb az önértékelésük. Sokkal jobban kijönnek a szüleikkel és a társaikkal, valamint valószínűbb, hogy a későbbiek során vezetői beosztásba kerülnek.